Jedným z okruhov na skúškach Dopravného úradu pri získavaní certifikátu pilota bezpilotného prostriedku je Meteorológia. Od schopnosti správne vyhodnotiť a predvídať vrtochy počasia totiž častokrát závisí, či si z letu odnesiete krásne fotky a videá alebo smútok zo straty štvorvrtuľového miláčika. Nárazový vietor, hmla a dážď sú úhlavnými nepriateľmi každého pilota dronu. Je tu však ešte jeden, ktorý na smolu veľkého množstva pilotov-začiatočníkov nie je taký zjavný – zima.
Na Orave je krásny februárový deň – bezvetrie, slnečno a -30°C. Rozhodnete sa prevetrať svojho drona s kamerou – vyletíte, niečo polietate a BUM. Strata signálu, sivý obraz na displeji vášho mobilu zobrazujúci posledné čo videla kamera drona. A môžete sa vydať na pátraciu akciu. Úskalia výkonu batérií a ostatných komponentov dronov zdôrazňujú výrobcovia v príručkách a manuáloch, nie každý ich však číta.
Hlavné problémy spôsobené nízkou teplotou
1. Batérie dronov a nízke teploty sa nemajú radi – väčšina dronov je dnes poháňaná lítiovými batériami, pri ktorých teploty pod 15°C zvyšujú vnútorný odpor, čo vedie k zníženiu vybíjacej kapacity a výraznému poklesu napätia počas vybíjania. Ak počas letu klesne napätie batérie (jedného článku) pod 3V, rýchlosť dronu bude aj pri maximálnej akcelerácii limitovaná. Ak budete dokonca v takejto situácii so slabými batériami pokračovať v lietaní, zvyšujete si šancu na kompletný výpadok napájania a následný pád bezpilotného prostriedku.
2. Silný chlad a sneh môžu viesť k chybám v systéme riadenia letu – systém riadenia letu pozostáva zo sady citlivých prístrojov vrátane obrazových senzorov, ultrazvukových senzorov a IMU (gyroskop, teplomer, akcelerometer a barometer). Sneh a ľad môžu tieto snímače zakryť alebo zablokovať a zasiahnuť tak systém riadenia letu. Odrazivosť snehu a prudké teplotné rozdiely môžu navyše ovplyvniť údaje o okolitom prostredí zhromaždené týmito snímačmi, čo môže mať vplyv aj na normálnu prevádzku systému riadenia letu.
3. Teplotné výkyvy ovplyvňujú aj vlastnosti gimbalov a senzorov, ktoré nesú – zahmlenie objektívu kamery pri zmenách teploty a vlhkosti je to najmenšie zlo. Kondenzácia na povrchu tela drona totiž môže spôsobiť, že sa malé kvapôčky vody dostanú do elektronických súčasti systému a spôsobia skrat. Prevádzka v nízkych teplotách tiež znižuje životnosť gumených častí gimbalu a spôsobuje tvrdnutie tlmiaceho maziva, ktoré minimalizuje vibrácie a stabilizuje obraz.
4. Pozor na námrazu na vrtuliach – jedným z najnebezpečnejších javov je námraza na vrtuľkách dronov. Vzniká ako dôsledok kondenzácie hmly, ktorá sa vyzráža na vrtuliach a pri teplotách pod bodom mrazu zľadovatie. Treba si uvedomiť, že dron je sofistikované zariadenie a pri prevádzke počíta so zachovaním fyzikálnych vlastností svojich súčastí. Akonáhle sa zmení hmotnosť a tvar vrtúľ – komponentu zodpovedného za udržanie dronu v stabilnej polohe – katastrofa na seba nenechá dlho čakať. V takýchto podmienkach sa vo všeobecnosti neodporúča lietať vôbec.
Tipy ako sa vyhnúť problémom pri prevádzke bezpilotných prostriedkov v nízkych teplotách
1. Preletová príprava
• plné nabitie batérií – vždy skontrolujte či sú batérie nabité a napätie v nich adekvátne.
• zahriatie batérií pred vzletom – dron by nemal štartovať s batériami, ktorých teplota je menej ako 15°C. Použiť môžete prenosný ohrievač, alebo stačí počkať kým sa batérie zahrejú v zapnutom zariadení ešte na zemi. Náš tip: noste pri lete batérie vo vnútorných vačkoch bundy a nie v púzdre na dron – zabezpečíte tak ich ohriatie na prevádzkovú teplotu.
• odstráňte akýkoľvek sneh, ľad alebo vyzrážanú vodu na povrchu tela dronu – bežné komerčné drony dokážu letieť rýchlosťou až 70 km/h. Prúdy studeného vzduchu poľahky v takýchto rýchlostiach spôsobia námrazu na vlhkých miestach. Tá môže znefunkčniť senzory a ďalšie dôležité súčasti.
2. Let
• nechajte dron vznášať sa aspoň 1 minútu okamžite po vzlete na dostatočné zahriatie batérií.
• pozorne sledujte zmeny v batérii – kontrolujte napätie článkov, v zime nelietajte až na doraz (Low Battery Warning) a nechajte si rezervu na návrat zariadenia domov (RTH).
• vyhýbajte sa dlhému letu v maximálnych rýchlostiach – môže totiž spôsobiť náhly pokles napätia článkov batérie.
• pozor na zmeny prostredia – vyhýbajte sa miestam s vysokými teplotnými výkyvmi, nelietajte nižšie než 5m od plôch s vysokou svetelnou odrazivosťou, napr. nad snehom. Mohlo by to zmiasť optické senzory.
• pravidelne vyhodnocujte zmeny počasia a sledujte predpovede – najmä v horských terénoch je počasie často nepredvídateľné a z jasnej oblohy môže byť behom pár chvíľ mlieko.
3. Skladovanie a údržba
• udržiavajte zariadenie suché – kondenzácia na povrchu dronu môže pri prechodoch z chladného exteriéru do teplého interiéru poškodiť elektronické súčasti, zariadenie treba preto vždy dôkladne poutierať.
• skladujte vášho drona na suchom mieste pri teplotách 5-20°C, mimo priameho slnečného žiarenia.
• vykonávajte pravidelné kontroly dronu – častá prevádzka dronu v chladnom prostredí urýchli opotrebenie niektorých jeho súčastí. Tieto poškodenia odhalí pravidelná údržba.
Tipy na záver pre samotných pilotov
V extrémnych mrazoch môžu okrem komponentov dronu zlyhať aj ďalšie dôležité súčasti výbavy pilotov dronov. Ak vám obraz zo senzoru dronu zobrazuje mobil alebo tablet, majte sa pri nízkych teplotách na pozore aj z hľadiska ich výdrže. Asi nikoho nepoteší náhle vypnutie zariadenia pri 40% batérie, čo sa žiaľ v mrazoch deje pri starších batériách pomerne často. Rovnako netreba zabúdať na ochranu zraku pred UV žiarením pri letoch za jasného počasia. V neposlednom rade odporúčame zaobstarať si hrejivé, ale zároveň citlivé rukavice. Z vlastných skúseností vieme, že snažiť sa pri skrehnutých prstoch o plynulé zábery nie je žiadna zábava.
Lietanie s dronom na Slovensku je pestré ako z hľadiska fotogenických miest, tak aj teplotných rozdielov v jednotlivých ročných obdobiach. Sme krajina bohatá na zelené nížiny a skalnaté hory a rozdiely medzi najteplejším a najchladnejším dňom v roku dosahujú desiatky °C. A tomu treba prispôsobiť aj prevádzku bezpilotných lietadiel.
Máte otázky?
A nezabúdajte, že prvoradá je vždy bezpečnosť.